کانال های ما در فضای مجازی را دنبال کنید

آخرین مطالب

اسلاید شو :
روتیتر: 
درس هایی از اصول عقاید اسلامی ویژه جوانان / امامت

ولادت و طول عمر حضرت حجه بن الحسن علیه السلام

تصویر: 
لید: 
شیعه باید بداند که اگر امروز گرفتار غیبت امام خود شده است به این خاطر است که مردم امامان را یاری نکردند و غاصبان ظالم آنان را به شهادت رساندند تا دین از بین برود امّا نداستند که دین نابود شدنی نیست و خدا پرچم توحید را به دست امام عصر ارواحنا فداه در سراسر جهان برافراشته خواهد کرد. اکنون وظیفه ما این است که تقواپیشه کنیم و گناه نکنیم و تسلیم گناه نشویم و در مقابل آنان که می‌خواهند نور خدا را خاموش کنند استقامت کنیم و بدانیم که خدا وعده داده است که نور خود را کامل می‌کند هرچند دشمنان دوست نداشته باشند.
متن خبر: 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

درباره ولادت با سعادت حضرت ولي عصر حجه بن الحسن العسکری علیه السلام

حکيمه خاتون دختر بزرگوار حضرت امام جواد علیه السلام روايت نموده است که من پيوسته به خدمت آن امام بزرگوار حضرت امام حسن عسکری علیه السلام مشرف مي‌شدم و براي آن جناب دعا مي‌کردم که خداوند او را فرزندي روزي فرمايد. روزي بر آن جناب داخل شدم و براي آن حضرت دعا کردم پس به من فرمودند: اي عمه، آنچه دعا مینمودی که خداوند به من روزي کند امشب متولد مي‌شود که حقتعالی بواسطه او زنده میگرداند زمين را به علم و ايمان و هدايت، بعد از آنکه مرده باشد به واسطه شيوع کفر و ظلالت (و آن شب، شب جمعه و نيمه شعبان سال ۲۵۵ بود) پس امشب نزد ما افطار کن. گفتم: اي مولاي من، اين مولود عظيم از چه کسي متولد خواهد شد؟ فرمودند: از نرجس، عرض کرده ام، اي سيد من، در او اثر حملی نمیبينم، حضرت تبسم کردند و فرمودند: چون صبح شود اثر حمل بر او ظاهر خواهد شد و مثل او، مثل مادر موسی است که تا هنگام ولادت هيچ تغييری بر او ظاهر نشد و احدی بر حال او مطلع نگرديد.

پس شب در آنجا ماندم و افطار کردم و نزديک نرجس خوابيدم، هر ساعت حيرتم زياده مي‌شد. در اين شب بيش از شبهاي ديگر به نماز و تهجد برخاستم و نماز شب ادا کردم چون به نماز وتر رسيدم نرجس بيدارشد و و وضو ساخت و نماز شب را بجاي آورد و خوابيد، چون نظر کردم صبح کاذب طلوع کرده بود، نزديک بود شکي در دلم پديد آيد که ناگاه حضرت امام حسن علیه السلام از آنجائي که نشسته بودند مرا صدا زدند و فرمودند: اي عمه، تعجيل منما که اينک امر ولادت نزديک شد، پس نشستم و الم سجده و يس خواندم و مشغول بودم که نرجس خاتون ترسان از خواب بيدار شد، پس از جاي جستم و خود را به او رساندم و او را به سينه خود چسباندم و نام الله را بر او خواندم حضرت صدا زدند که سوره انا انزلنا را بر او بخوان، پس از او پرسيدم که چه حال داري؟ گفت: ظاهر شده اثر آنچه مولايم فرمود، چون شروع به خواندن سوره نمودم شنيدم که آن طفل در شکم مادر با من در خواندن همراهي مي‌کرد و بر من سلام کرد، من ترسيدم، پس حضرت صدا زدند که تعجب مکن از قدرت حق‌تعالي که طفلان ما را به حکمت، گويا مي‌گرداند و ما را حجت خود در زمين ساخته است، پس چون کلام حضرت تمام شد، نرجس از ديده من غائب شد گويا پرده‌اي ميان من و او حائل گرديد پس فريادکنان بسوي حضرت دويدم، ايشان فرمودند: برگرد اي عمه! که او را در جاي خود خواهي ديد و چون برگشتم پرده‌ای ظاهر شد و در نرجس نوري مشاهده کردم که ديده مرا خيره کرد و حضرت صاحب علیه السلام را ديدم که رو به قبله به سجده افتاده به زانو و انگشتان سبابه را به آسمان بلند کرده و مي‌گويد: اَشهَدُ آن لا اِلهَ اِلّا الله وَحدَهُ لا شَريکَ لَهُ وَ آن جَدّي رَسولُ اللهِ وَ آن اَبي اَميرَ المُؤمنينَ وَصيُّ رَسولِ اللهِ.

پس يک يک امامان را شمرد تا به خودش رسيد فرمود: خداوندا وعده نصرت که به من فرموده‌اي وفا کن و امر خلافت و امامت مرا تمام کن و انتقام مرا از دشمنان، ثابت گردان و زمين را به سبب من، از عدل و داد پر کن.

 

غيبت امام زمان علیه السلام

در دوران امامت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام، آنچه که وحشت و اضطراب حاکمان خودکامه را بر مي‌انگيخت، وعده به دنيا آمدن حضرت مهدي عج بود که قيام او هستي آنان را تهديد مي‌کرد، از اين رو خلفائي چون معتمد عباسي به شدت ايشان را تحت نظر قرار داده بودند که اگر فرزندي براي آن حضرت متولد شود او را به قتل برسانند، وقتي معتمد خبر يافت که آن متولد شده و هر چه جستجو کرد او را نيافت، خود آن بزرگوار را در عنفوان جواني به شهادت رساند ولي اراده خداوند متعال بر اين قرار گرفته بود که حضرت مهدي عج الله تعالی فرجه الشریف در نيمه شعبان سال ۲۵۵ هجري در سامرا متولد شد و براي نجات جامعه بشري ذخيره گردد.

* بَقِيَّةُ اللّهِ خَيرٌ لَّكُم آن كُنتُم مُّؤمِنِينَ؛ آنچه خداوند براي شما باقي گذارد بهتر است اگر واقعاً به خدا ايمان داريد. «هود:۸۶»

به همين جهت بود که در زمان حيات پدر بزرگوارشان تا سن پنج سالگي جز افراد معدودي از خواص شيعه، کسي آن حضرت را زيارت نمي‌کرد و بعد از شهادت حضرت امام حسن عسکري علیه السلام در سال ۲۶۰ هجري، به سمت امامت مفتخر شدند. حضرت به امر پروردگار متعال، براي اتمام حجت به مردم، و اثبات اين مطلب که امام حسن عسکري علیه السلام داراي فرزندي است که وصي ايشان و امام بعد از ايشان است، موقع نماز خواندن بر جنازه امام حسن عسکري علیه السلام ظاهر شدند و تمام افرادي که آنجا بودند (لشکريان بني عباس، خليفة عباسي و ...) حضرت را ديدند. حضرت جلو رفتند و عموي خود را که قصد نماز خواندن بر امام حسن عسکری را داشت، کنار زدند و خودشان نماز را خواندند. بعد از اتمام نماز، لشکريان بني عباس حمله کردند که حضرت را به شهادت برسانند. حضرت به سرداب مقدس تشريف بردند و از آن به بعد، دوران غيبت آغاز شد. تا مدت ۶۹ سال دوران غيبت صغري آن حضرت بود که تماس امام با مردم، توسط نواب خاص آن حضرت (عثمان ابن سعيد، محمد ابن عثمان، حسين ابن روح و علي ابن محمد سمري) که يکي پس از رحلت ديگري به سمت نيابت خاص آن حضرت، مفتخر مي‌گرديدند، برقرار مي‌گشت.

پس از سال ۳۲۹ هجري يعني زمان رحلت آخرين نائب خاص آن حضرت، دوران غيبت کبري شروع شد چون حضرت مهدي عج بعد از علي ابن محمد سمري، شخص ديگري را به عنوان نائب خاص خود معرفي نفرمودند بلکه در توقيع خود اين ولايت و رهبري جامعه اسلامي را با شرايط خاص در توقيع خود، به مجتهدين جامع الشرايط واگذار نمودند.

* وَ اَمّا الحَوادث الواقعه فَارجِعوا فيها إلي رُواة اَحاديثنا فَإنَّهُم حُجَّتي عَلَيکُم وَ اَنا حُجَّةُ الله عَليهِم؛ در حوادثي که پيش مي‌آيد به راويان سخنان ما (مجتهدين جامع الشرايط) مراجعه کنيد، به درستي که آن‌ها حجت من هستند بر شما و من حجت خدا هستم بر ايشان.

در حديثي که از رسول خدا صلی الله و علیه و آله نقل شده، علماي ديني (فقها و مجتهدين جامع الشرايط) وارث پيامبران معرفي شده اند. «اِنَّ العُلَما وَرَثة الاَنبِيا»

در دوران غيبت حضرت مهدي علیه السلام تنها کساني حق حکومت دارند که از سوي آن حضرت بطور خاص و عام منصوب شده باشند بنابراين ولايت پيغمبر و ائمه معصومين علیهم السلام و مراجع تقليد (ولي فقيه) از جانب خداوند متعال سرچشمه مي‌گيرد.

الحُكمُ إِلَّا لِلَّـهِ؛ حکم و فرمان، تنها از آن خداست «انعام:۵۶»

يعني پيامبران الهي و جانشينان آن‌ها، حاکمان و مجريان از سوي خداوند متعال هستند.

امام زمان علیه السلام در حديثي، شرايطي را که براي فقيه لازم است تا حجت خدا بر مردم باشد بيان فرموده اند: وَ اَمّا مَن کانَ مِنَ الفُقَهاء صائِناً لِنَفسِهِ، حافِظاً لِدينهِ، مُخالِفاً لِهَواهُ، مُطيعاً لاَمرِ مَوالاهُ فَللِعَوامِ آن يُقَلِّدوهُ؛ هر کدام از فقهاء که بتوانند خود را از گناه، پاک نگهدارند، دين خود را خوب حفظ کنند، مخالف هواهاي نفساني و اوامر الهي را اطاعت کنند بر عوام مسلمين، واجب است که از چنين اشخاصي تقليد کنند.

وظايف ولي فقيه: تداوم بخشيدن به راه انبياء، تشکيل حکومت اسلامي، تبيين و توضيح و اجراي احکام، رهبري تمام شئون سياسي، نظامي، اقتصادي، فرهنگي، قضائي و ... در واقع فقهاء مانند نمايندگاني هستند که در زمان رسول خدا و ائمه اطهار علیهم السلام از طرف ايشان به شهر يا کشوري فرستاده مي‌شدند تا بر مردم آن منطقه ولايت داشه باشند.

بنابراين آن دسته از وظايف امام که مربوط به هدايت و ارشاد جامعه مي‌باشد. رهبري جامعه، مبارزه با حکام جائر و دفاع از اسلام، توسط مراجع و با توجهات آن حضرت انجام می‌شود يعني مردم در دوران غيبت از فيوضات آن حضرت بي بهره نيستند و به تعبيري که در روايات آمده است همانند خورشيدي که پشت ابر باشد از نور او استفاده مي‌شود و اوست مايه حيات.

 

 

 

مسأله‌ی طول عمر حضرت مهدي عج

چون از عمر شريف حضرت بیش از ۱۱۸۶ سال مي‌گذرد ممکن است در نظر عده‌اي شک و شبهه‌اي ايجاد شود و با مقايسه عمرهاي معمولي، اين امر را غير ممکن تلقي کنند در حاليکه مسئله طولاني بودن عمر شريف آن حضرت غير ممکن نيست. (منع عقلي ندارد) بلکه از امور غير عادي است و در طول تاريخ بشريت افرادي با عمرهاي طولاني وجود داشته‌اند. که به آن‌ها معمرين (افرادي که عمر زيادي کرده‌اند) گفته مي‌شود و اسامي آن‌ها در تاريخ موجود است. در قرآن مجيد بعضي از آن‌ها نامبرده شده مانند حضرت نوح، يونس، خضر، عيسي و اصحاب کهف در ضمن علوم امروزي اثبات کرده است که عمر انسان، بسيار طولاني‌تر از مدتي که آنان هستند، مي‌تواند باشد. پس شبهة اين افراد که مي‌گويند: چون عمر حضرت، خيلي زياد است، پس وجود ندارند، کاملاً بي پايه است. در ضمن دلايل وجود امام معصوم در هر زمان، در ابتداي بحث ذکر شد و اثبات شد که امکان ندارد که امام معصوم علیه السلام در هر زمان وجود نداشته باشد.

 

وظیفه شیعه در زنده نگه‌داشتن یاد و راه امام عصر عج

امام عصر علیه السلام مظلوم‌ترین فرد عالم و امیر عالم هستی است. برخی حضرت را در حالی ملاقات کردند که غمگین بوده‌اند و فرمودند دلم خون است و سفارش به تقوا کرده‌اند و سفارش به صدقه و دعا برای تعجیل فرج کردند. مؤمنین باید هر صبح و شام منتظر ظهور حضرت باشند. مأیوس نباشند و امیدوار و منتظر باشند. شیعیان باید بدانند دورة سیاهی و بدبختی و ظلم در همه جهان با ظهور صاحب‌الزّمان از بین می‌رود و امام عصر عج از کنار خانه خدا قیام می‌فرمایند و سراسر عالم را سرشار از قسط و عدل می‌کنند و به این امر باید تسلیم شوند و در آن شک نکنند و از خدا بخواهند که خدایا به ما آمادگی برای یاری امام زمان عطا فرما.

خدا نیز طبق وعده خود که فرموده است: الله ولیّ الّذین آمنوا یُخرِجُهُم مِنَ الظّلُماتِ اِلَی النّور.... سرپرستی و هدایت کسانی که ایمان بیاورند را برعهده می‌گیرد و آنان را به سوی نور رهبری می‌کند.

شیعه باید بداند که اگر امروز گرفتار غیبت امام خود شده است به این خاطر است که مردم امامان را یاری نکردند و غاصبان ظالم آنان را به شهادت رساندند تا دین از بین برود امّا نداستند که دین نابود شدنی نیست و خدا پرچم توحید را به دست امام عصرf در سراسر جهان برافراشته خواهد کرد.

اکنون وظیفه ما این است که تقواپیشه کنیم و گناه نکنیم و تسلیم گناه نشویم و در مقابل آنان که می‌خواهند نور خدا را خاموش کنند استقامت کنیم و بدانیم که خدا وعده داده است که نور خود را کامل می‌کند هرچند دشمنان دوست نداشته باشند.

اهميت انتظار فرج و اثرات آن

انتظار ظهور حضرت مهدي عج الله تعالی فرجه الشریف و قيام ايشان يک عامل مهم تربيتي است که منشاء حرکت و خودسازي و آمادگی هاي روحي و مبارزه با نفس مي‌باشد. انتظار فرج يک تحرک است، از سختترين و بالاترين اعمال و بسیار مسئوليت آفرين است.

در کتاب اصول کافي حديثي از پيامبر اکرم صلی الله و علیه و آله بدين مضمون نقل شده است:

اَفضَلُ الاَعمالِ اُمَّتي اِنتِظارُ الفَرَجِ مِنَ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ؛ بالاترين اعمال امت من، انتظار فرج از ناحيه خداوند عز و جل است.

اَفضَلُ الاَعمالِ اَحمَزَها؛ بالاترين عملها، مشکلترين آن‌ها است.

با مقايسه اين دو حديث شريف اين سوال در ذهن شما پديد مي‌آيد که سختي انتظار در چيست؟ آن‌ها که انتظار قيام يک مصلح بزرگ جهاني را مي‌کشند، در واقع انتظار انقلاب و دگرگوني و تحويلي را دارند که وسيعترين و اساسي ترين انقلاب هاي در طول تاريخ بشر، براي يک حکومت واحد جهاني است که انقلابي به اين وسعت، هيچ سابقه نداشته است.

لذا اين انتظار، به معناي آماده باش کامل فکري، اعتقادي، اخلاقي، مادي و معنوي براي تحقق بخشيدن به چنين انقلابي است و افرادي بسيار بزرگ و مصمم، پاک و بلند نظر، کاملاً آماده و داراي بينش عميق اسلامي لازم است که علاوه بر اصطلاح خويش، در اصلاح ديگران نيز کوشا باشند زيرا آن برنامه عظيم و سنگيني که در انتظار آن هستيد، برنامه‌اي است همگاني و بايد همه در آن شرکت داشته باشند.

بعضي از مخالفان و منکران قيام حضرت مهدی علیه السلام، از جمله «ابن خلدون» انتظار را سبب رکود و عقب ماندگي جوامع و فرار از زير بار مسئوليت ها و تسليم دربرابر ظلم و ستم مي‌دانند.

به عقيده اين افراد اعتقاد به ظهور مصلح جهاني يعني قطع اميد از اصلاحات قبل از او و حق همکاري انسان‌ها و گسترش ظلم و فساد بايد بدينوسيله زمينه ظهور آن حضرت را فراهم شود.

اين حرف کاملاً غلط و باطل است زيرا همه ائمه معصومين: مي‌دانستند که فرج به دست حضرت مهدي علیه السلام است. ولي دست از انجام وظيفه بر نمي‌داشتند و مبارزه با خلفا و دشمنان را تا پاي شهادت ادامه دادند. بنابراين، منتظر بايد پاک، پرکار و پرتلاش باشد و خود را بسازد يعني هم سنخ با امام خود باشد برخلاف انتظار بعضي‌ها که انتظار کاذب است، در واقع آن‌ها تماشاچي هستند و افرادي بي تفاوت در مقابل گناه. يقيناً چنين افرادي از منتظرين نيستند زيرا به فرموده حضرت رسول اکرم صلی الله و علیه و آله وسلم در اين دو حديث شریف (که افضل اعمال، سخت ترين اعمال است و افضل اعمال، انتظار فرج است) انتظار فرج، سخت‌ترين اعمال خواهد بود.

 

۱۳۹۸/۰۳/۲۴
۰
۱۰۰

نظرات بینندگان

ارسال نظر

۵ + ۵ =
Solve this simple math problem and enter the result.‎ E.g.‎ for 1+3, enter 4.‎

کانال های ما در فضای مجازی را دنبال کنید

آخرین مطالب